Burgermelding aanvaarden / afwijzen

Alle meldingen via het meldingformulier en de app komen automatisch in het meldingoverzicht terecht met de status ‘burgermelding’. De verantwoordelijke binnen de werking van het lokale bestuur kan op basis van de door de burger gemelde informatie de melding al dan niet accepteren.

Melding aanvaarden
Een melding die geaccepteerd is, komt als volwaardige melding in het overzicht. Vanaf dit moment kan de melding in behandeling worden genomen.

Melding afwijzen
Bij het afwijzen van een melding moet een reden voor de afwijzing worden opgegeven en kan indien nodig extra informatie (voor intern gebruik) worden opgegeven in het vrije tekstveld.

Terugkoppeling afwijzing naar de burger
Indien de melder had aangegeven op de hoogte te willen blijven, kan de beheerder extra informatie meegeven aan het standaard afwijzingsbericht dat via mail zal verstuurd worden.

Opvolging status in app
Burgers die een melding maken via de app kunnen de status van deze melding steeds opvolgen in hun persoonlijk overzicht binnen de app. De terugkoppeling naar de burger toe bestaat uit 4 mogelijke statussen:

  • Open: melding werd nog niet aanvaard of afgewezen door lokaal bestuur
  • Afgewezen: melding werd afgewezen door lokaal bestuur
  • In behandeling: van zodra een melding wordt aanvaard krijgt deze in de app de status 'In behandeling'. Deze omvat de 'Op te halen', 'Te controleren', 'In behandeling' en 'Gecontroleerd' statussen in het platform voor lokale besturen.
  • Afgehandeld: de melding werd afgehandeld